Tankemylder

Huskede jeg nu …? Hvorfor gjorde jeg nu sådan? Hvordan skal det gå? Sagde jeg noget forkert? Jeg kan ikke finde ud af noget. Er der noget galt med mig?

Når man har tankemylder, kan det være tanker som disse, der kører rundt i hovedet på en. Tankerne stikker af med en, og de er svære at styre og slippe af med.


Tankemylder påvirker både følelser og handlinger

Tankemylder kan opstå hele tiden. Mange oplever tankemylder, når de skal til at sove. Én tanke af negativ karakter kan kickstarte en hel masse andre tanker, og så kører det ellers bare derudaf ? uden at man kan få det til at stoppe.

Tankemylderet kan medføre mange følelser, f.eks. bekymring, ked-af-det-hed og håbløshed. Det kan også påvirke ens handlinger: Tankemylder fylder ofte så meget, at det hindrer én i at gøre noget, man faktisk meget gerne vil. Det kan gøre os handlingslammede.


Hvordan kan man håndtere tankemylder?

Der er flere ting, man kan prøve for at få styr på sit tankemylder.

Man kan prøve at lave åndedrætsøvelser, så man får ro i kroppen. Man kan høre musik, så ens tanker afledes. Man kan forsøge sig med grubletid, så tankemylderet bliver mere hensigtsmæssig. Ved grubletid afsætter man 30 minutter om dagen, hvor man tager imod alle negative tanker og skriver dem ned. Resten af dagen skal bekymringerne udsættes, så de negative tanker må vente til næste gang, man har afsat tid til at gruble.

Mange oplever, at grubletid begrænser de negative tanker, så de ikke spreder sig over hele dagen. Man vil med tiden opleve, at der bliver færre negative tanker, og man kan sætte mindre tid af til at gruble over dem.


Du er altid velkommen i headspace

I headspace giver vi dig et trygt rum, hvor vi kan hjælpe dig med at forstå og tackle dine familiekonflikter. Vi lytter til dig, og sammen finder vi ud af, hvordan vi bedst kan hjælpe dig i dit tempo og med respekt for dine behov og ønsker. Find dit headspace her