headspace Family-chatten

Chatten er for dig, der er forælder eller pårørende til en ung i alderen 12 til 25 år, som oplever et behov for nogen at tale med om de frustrationer og udfordringer, du oplever som pårørende til et ungt menneske i mistrivsel. Du kan få vendt dine tanker og jeres situation som familie, din rolle som pårørende og de udfordringer, der kan opstå, når ens barn har det svært. Chatten er gratis, anonym og du kan benytte os så ofte, du vil.

Åbningstid:
Tirsdag fra 9-15
Torsdag fra 15-21

Husk, at du også kan booke en samtale i et af vores fysiske centre her.

Chatten er gratis og anonym. Læs mere herom nedenfor i afsnittet ”Hvor meget kan I se om mig?”. Når du starter en chat, vil du blive sendt til et spørgeskema, hvor du kan udfylde din relation til den unge, kommune og den tematik, du ønsker at tale om, samt hvordan du synes, at oplevelsen i chatten var. Dine svar er helt anonyme og fortrolige. Når der er en rådgiver ledig, bliver du sendt videre til en samtale. Der kan nogle gange være ventetid.

Hvis der er ventetid, vil du få at vide, hvilket nummer du er i køen. Når en rådgiver bliver ledig, afspilles en lyd, og du kan starte chatten. Ved akutte og livstruende situationer henviser vi altid til 112.

Når chatsamtalen er slut, er der ingen der kan se, hvad der er skrevet i chatten. Alle vores rådgivere har tavshedspligt, og de kan hverken se eller gemme din IP- eller mailadresse.

Chatten er for dig, der er pårørende til en ung, der er mellem 12 og 25 år, der har et behov for nogen at tale med om de frustrationer og udfordringer, du oplever som pårørende.

Du er også velkommen til at chatte, hvis du er fagperson og gerne vil sparre med nogen om det, der kan relatere sig til en ung, du er i kontakt med, eller spørgsmål om tilbud til den unge.

På chatten møder du en frivillig rådgiver, der sidder klar til at tale med dig om lige netop det, der fylder i dit liv. Den frivillige rådgiver har selv stået i en svær situation med sit eget barn, eller været tæt pårørende til et barn i mistrivsel, og kan derfor sætte sig godt ind i din situation. Alle vores frivillige rådgivere har gennemført en obligatorisk uddannelse, og der er altid en medarbejder til stede, som kan støtte vores rådgivere i alle samtaler.

På chatten kan du altid være anonym. Det betyder, at vi ikke kan se, hvem du er, hvor du er, og hvad du laver. Før chatten starter, skal du udfylde et spørgeskema. Selve spørgeskemaet er helt anonymt og fortroligt, og vi kan ikke se, hvem du er, ud fra spørgeskemaet.

Når en chatsamtale er slut, vil du opleve at blive spurgt, om du vil udfylde et spørgeskema, der giver os et indblik i din oplevelse.

Tavshedspligt, underretningspligt og afværgepligt
I chatten ønsker vi at skabe et trygt rum, hvor du kan dele dine tanker uden bekymring for, at det bliver videregivet. Derfor har alle vores frivillige og lønnede rådgivere tavshedspligt, hvilket betyder, at de ikke må dele det, du fortæller, med nogen uden for headspace Family.

Det følger af lovgivningen, at tavshedspligten i visse situationer kan tilsidesættes. Ansatte og frivillige i chatten har således pligt til at underrette kommunen, hvis vi får kendskab til eller grund til at antage, at et barn eller en ung under 18 år har brug for særlig støtte eller vi får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra forældrenes eller andre opdrageres side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer barnets eller den unges sundhed eller udvikling i fare. Formålet hermed er at sikre, at barnet/den unge får den nødvendige hjælp.

Alle voksne i Danmark har ifølge lovgivningen en pligt til at gribe ind, hvis de får kendskab til, at et andet menneske er i alvorlig fare. Derfor kan vi i headspace Family i særlige tilfælde være nødt til at spørge ind til din identitet, f.eks. hvis vi vurderer, at du er til fare for dig selv eller andre. Det kan være i situationer, hvor der er tegn på selvmordsrisiko eller konkrete planer om at skade en anden person. Vores formål er altid at sikre, at du får den nødvendige hjælp og støtte.

En chatsamtale varer ofte mellem en halv til en hel time.

På chatten du altid velkommen igen – og lige så mange gange og så ofte, som du har brug for.

Det er ikke muligt at spørge efter specifikke rådgivere, men vi kan garantere, at ligegyldigt hvem du taler med, så er du anonym, og vi vil altid forsøge at hjælpe dig så godt som muligt.

Hvis du efter vores chat har lyst til at booke en samtale i et af vores mange headspace-centre, så er du meget velkommen til det.
Du finder adresser og kontaktoplysninger på vores centre her.

For os er det vigtigt, at du har en god oplevelse med at benytte vores rådgivningstilbud.

Hvis du føler, at du har haft en dårlig oplevelse med headspace Family, så opfordrer vi til, at du sender en skriftlig klage og fortæller om din oplevelse.

Det kan du gøre her.