d. 9.9.2025

Sluk skærmene sammen med headspace Danmark søndag den 21. september
Sluk skærmen, start samtalen. Det er budskabet i årets #SlukSammen-kampagne, hvor headspace Danmark sammen med en række organisationer og kendte danskere opfordrer til at holde fri fra skærmene hele søndag den 21. september.
Vi bruger i dag mere tid på skærmen end på hinanden. Skærmene stjæler vores øjenkontakt og nærvær – og ændrer den måde, vi er sammen på. Den måde, vi taler sammen på.
I en ny Epinion-undersøgelse på vegne af headspace Danmark siger hele 58% af danskerne, at de gerne vil skrue ned for deres skærmbrug. Dog er kun 15% lykkedes med dette, mens næsten halvdelen (47%) føler sig afhængige af mobilen og ofte tager den frem uden at vide hvorfor.
Med kampagnen #SlukSammen vil headspace Danmark igen i år at slå et slag for bedre skærmvaner – for mere nærvær og flere samtaler – børn, unge og voksne imellem. Sidste år var det to timer, men i år opfordrer vi sammen en række organisationer og kendte danskere til at slukke sammen hele dagen søndag den 21. september.
Poul Nyrup Rasmussen, stifter af og protektor i headspace Danmark, siger:
”Det er blevet en vane for os alle sammen, at vi tjekker telefonen i tide og utide – når vi sidder i venners lag, i familien eller midt i en samtale. Men de unge, vi møder i headspace, fortæller os, hvor meget det betyder for dem, når nogen faktisk lytter og er til stede. Samtidig tror jeg, at mange voksne glemmer, hvor meget de selv savner dette. Når vi slukker sammen, opdager vi, at vi ikke mister noget – tværtimod vinder vi nærværet, tiden og de gode samtaler tilbage. Den 21. september har vi en chance for at vise hinanden, at det faktisk godt kan lade sig gøre.”
Vores hjerner er ikke skabt til konstante afbrydelser
Mere og mere forskning peger på en sammenhæng mellem overdreven skærmbrug – særligt hos børn og unge – og dårlig mental trivsel.
#SlukSammen-kampagnen og ambitionerne bag møder derfor også opbakning hos psykolog og ekspert i børn og unges skærmbrug Aida Bikic:
”Vores hjerner og relationer er ikke skabt til konstante afbrydelser og stimuli fra skærme. Når skærmen fylder for meget, mister vi tid til fordybelse, leg og de nærværende samtaler, der styrker relationer. Forskningen viser, at netop nære relationer og klare rammer er afgørende for børn og unges trivsel. Derfor er #SlukSammen et vigtigt initiativ. Det er ikke en kamp mod teknologien – men en påmindelse om, at vi kan vælge at bruge den på måder, som ikke stjæler pladsen fra det, der betyder allermest. At give sig selv en hel dag uden skærm kan være en øjenåbner, der inspirerer til små, men vigtige forandringer i hverdagen.”
Over hele landet inviterer headspaces 38 centre til aktiviteter. Se, hvad der sker i dit lokalområde her: https://headspace.dk/headspace-afdelinger/
Samtidig vil vores samarbejdspartnere og kendte ambassadører have fokus på sunde skærmvaner og gode offline-aktiviteter frem mod søndag den 21. september – hvor vi selvfølgelig slukker sammen.
Kendte danskere, der bakker op om #SlukSammen:
Ole Henriksen, Mille Dinesen, Daniel Wass, Huxi Bach, Rasmus Botoft, Lisbeth Wulff, Agnes Marie Frey, Caroline Stage, William Kvist, Sonja Lovdal og mange flere.
Citater fra vores samarbejdspartnerne på #SlukSammen:
- Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne:
“På efterskolerne oplever vi, hvor meget det betyder, når mobilen lægges væk, og nærværet får plads. #SlukSammen minder os om, at fællesskabet styrkes, når vi er til stede med hinanden.”
Kontakt: kv@efterskolerne.dk
- Karsten Rask, direktør for Bauer Media Outdoor:
”Hos Bauer Media Outdoor er vi stolte af at støtte kampagnen #SlukSammen. På vores skærme i 24 kommuner, i shopping centre, Metroen og i Københavns Lufthavn møder danskerne budskabet om at slukke skærmen og starte samtalen. Det kan virke paradoksalt at bruge skærme til netop det budskab, men det understreger pointen: Skærme er værdifulde, når vi bruger dem med omtanke. Samarbejdet med headspace er en naturlig del af vores strategi for social bæredygtighed, og vi håber, kampagnen vil inspirere danskerne til at slukke sammen den 21. september.”
Kontakt: Britta.luplau@bauermediaoutdoor.dk
- Michael Valentin Adm. Direktør / CEO for Danske Biografer:
“Biograferne bakker naturligvis op om #SlukSammen kampagnen og vil opfordre alle til at bruge tiden i biografernes magiske mørke, som en oplagt mulighed for at træne sin koncentration uden afbrydelser. Sluk din telefon og lad dig gribe af biografernes magiske mørke.”
Kontakt: mv@danske-biografer.dk
- Christian Morgan, CEO for YouSee:
”Vi ser, at mobiltelefoner fylder mere og mere for børn og unge, og at de får deres første mobil tidligere end nogensinde før. Som virksomhed ønsker vi at være med til at sætte fokus på netop dette, og derfor støtter vi #SlukSammen. Vi håber på at kunne bidrage til en fælles samtale om, hvordan børn og unge bruger deres mobiler, og hvordan familier i fællesskab kan skabe gode digitale vaner.”
Kontakt: mikri@nuuday.dk
- Christian Hannibal, head of Public Policy, TikTok Denmark:
“Hos TikTok opfordrer vi vores brugere til at have balance i deres digitale liv. Derfor er vi stolte af at støtte #SlukSammen for at sætte fokus på de mange glæder, der findes offline, og starte samtaler om balancerede digitale vaner.”
Kontakt: christian.hannibal@tiktok.com
Læs mere om #SlukSammen her: #SlukSammen – headspace